Single Post Page

Single Post Page

Trollhättans Stad har tecknat licensavtal med We Know IT för att implementera Öppna Staden, en digital tjänst som ska göra stadens utbud av verksamheter och aktiviteter mer tillgängligt och begripligt. Samarbetet blir den första expansionen av tjänsten utanför Karlstad, där Öppna Staden redan är i drift.

I Sverige lever sannolikt över 200 000 personer med nedsatt kognitiv förmåga, en grupp som väntas nästan fördubblas fram till 2050. För dessa personer är anpassad information och vägledning ofta avgörande för att kunna vara delaktiga i samhället på lika villkor. Trollhättans Stad vill därför ta ett aktivt ansvar för att möta detta växande behov genom en lösning som skapar trygghet, självständighet och inkludering.

Ett nytt digitalt stöd i vardagen
Via Öppna Stadens app får användarna tillgång till guider med text-, ljud- och videostöd som visar hur olika verksamheter fungerar och hur man tar sig dit. Genom tydliga instruktioner och visuella stöd kan fler individer delta i samhällslivet på sina egna villkor. Implementeringen i Trollhättan innebär också att kommunens verksamheter får stöd i att ansluta sig till plattformen, samt utbildning i hur man kan tillgänglighetsanpassa informationen.

– Vi har kämpat och jobbat hårt för att nå hit och kunna ta Öppna Staden vidare till nästa kommun. Det känns fantastiskt roligt att nu få möjligheten att tillsammans med Trollhättan göra staden mer tillgänglig och begriplig för fler människor. Vi ser verkligen fram emot det fortsatta arbetet, säger Lucas Olsson, projektledare för Öppna Staden på We Know IT.

Camilla Sporring, verksamhetschef i Trollhättans Stad, ser fram emot att tjänsten nu implementeras:
Med Öppna Staden vill vi bidra till ett samhälle där alla har möjlighet att vara delaktiga – på sina egna villkor.

Anette Kronlid, utvecklingsledare vid omsorgsförvaltningen i Trollhättan, tillägger:
Genom att göra information tydligare och mer lättillgänglig hoppas vi skapa nya vägar för människor att hitta till olika aktörer i samhället.

BILD: Camilla Sporring och Anette Kronlid.

Gemensam anpassning av appen tillsammans med Trollhättan
Under sommaren kommer Öppna Staden att anpassa appen i nära dialog med Trollhättans stad. Det innebär att nya funktioner och arbetssätt formas utifrån de behov och erfarenheter som verksamheterna själva identifierar.

– Genom att arbeta nära kommunerna kan vi hela tiden justera och förbättra tjänsten utifrån verkliga behov. Det gör att Öppna Staden utvecklas på ett sätt som ger konkret nytta både för individen och samhället, fortsätter Lucas Olsson. 

Om Öppna Staden
Öppna Staden är en kostnadsfri mobilapplikation som gör det enklare för personer med kognitiva utmaningar att självständigt ta del av stadens utbud. Genom tydliga steg-för-steg-guider i text, bild, ljud och video hjälper appen användaren att navigera i vardagliga miljöer så som bibliotek, restauranger, badhus och kulturverksamheter. 

Appen är utvecklad i nära samarbete mellan Karlstads kommun, DigitalWell Arena och företaget We Know IT, med stöd av framtida användare och testpersoner. Utvecklingsarbetet har drivits inom ramen för kommunens innovationsinitiativ ”Vägledning i staden”, där målet är att skapa en mer inkluderande och tillgänglig stad för alla invånare.
Se vår presentationsfilm om Öppna Staden. 

Appen är tillgänglig för nedladdning på både App Store och Google Play, och kräver ingen inloggning för att användas.

Share this post:

Want To Support Our Cause?

Subscription Form

Så jobbar vi med Karlstad Kommun

Involverad i utvecklingen

Karlstad Kommun är aktivt involverad i utvecklingen av version 1.0 av Öppna Staden-appen. Kommunen identifierar behov och mål, samarbetar genom olika utvecklingsfaser och tillhandahåller nödvändiga resurser och stöd. De testar och utvärderar lösningen i verkliga miljöer, använder feedback för att förbättra den och implementerar den slutligen i stadens verksamheter. Karlstad Kommun hjälper även till med att sprida information om lösningen för att säkerställa långsiktig nytta samt ökad självständighet och livskvalitet för användarna. Deras roll är central för att driva projektet framåt och säkerställa att lösningen uppfyller kommuninvånarnas behov.