Har du en fråga?

Vi har svaren (nåja, för det mesta)!

Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna du kan ha om Öppna Staden. Om du fortfarande inte hittar svaret du letar efter, kontakta oss gärna! 

Våra vanligaste frågor

Allmänt om Öppna Staden-appen

 

Öppna Staden-appen är din digitala ledsagare som hjälper dig att hitta anpassade platser och verksamheter inom din kommun. Appen visar information om tillgänglighet för personer med kognitiva svårigheter och andra funktionsvariationer, samt användarvänliga guider för att navigera i staden.

Du kan ladda ner appen via App Store (för iOS) eller Google Play (för Android).

Nej, vi har inga användarkonton för Öppna Staden-appen utan det är bara att ladda ner appen för att komma igång och använda den.

Ja, Öppna Staden-appen är helt kostnadsfri för alla användare.

Användning av appen

 

När du öppnar appen kan du söka efter specifika platser eller verksamheter. Du kan också filtrera verksamheter utifrån aktivitetskategorier i din kommun eller i hela Sverige.

Verksamheter fylls på löpande i appen.

I appen finns det en funktion där du kan skicka feedback eller rapportera problem med informationen för en specifik plats. Informationen hänvisas sedan vidare till verksamheten feedbacken gäller.

För Kommuner & Verksamheter

 

Om din kommun inte redan är ansluten, kontakta oss via [kontaktformuläret här] för att få mer information om hur ni kan bli en del av Öppna Staden. Vi hjälper er att komma igång och anpassa systemet för era invånare.

Du behöver ange grundläggande information om verksamheten, samt detaljer om tillgänglighet, öppettider och kontaktuppgifter. Samt beskriva hur ett besök går till hos er verksamhet.

Logga in på adminpanelen där du kan redigera och uppdatera verksamhetsinformationen.

Kontakta oss för mer information om våra priser och vad som ingår.

Ja, genom vår adminpanel kan ni få insikter om hur många som har genomfört och sparat era aktiviteter. Kommuner kan även få information om hur många användare som har valt kommunen som sin hemkommun.

Vi rekommenderar att ni följer våra riktlinjer för tillgänglighet som finns i vår adminpanel. Ni kan också kontakta oss för råd och vägledning om hur ni kan anpassa er verksamhet ytterligare.

Vi arbetar tätt med kommuner för att samla in och sprida information om tillgängliga platser och verksamheter. Kommuner kan även använda vår plattform för att skapa guider och ge invånarna bättre möjligheter att navigera i stadsmiljön.

Nej, det är kommuner och verksamheter som lägger till och uppdaterar informationen i appen för att säkerställa att allt är korrekt och trovärdigt för deras verksamhet.

Hittar du inte svaret?

Varmt välkommen att höra av er

Contact Us Button

Så jobbar vi med Karlstad Kommun

Involverad i utvecklingen

Karlstad Kommun är aktivt involverad i utvecklingen av version 1.0 av Öppna Staden-appen. Kommunen identifierar behov och mål, samarbetar genom olika utvecklingsfaser och tillhandahåller nödvändiga resurser och stöd. De testar och utvärderar lösningen i verkliga miljöer, använder feedback för att förbättra den och implementerar den slutligen i stadens verksamheter. Karlstad Kommun hjälper även till med att sprida information om lösningen för att säkerställa långsiktig nytta samt ökad självständighet och livskvalitet för användarna. Deras roll är central för att driva projektet framåt och säkerställa att lösningen uppfyller kommuninvånarnas behov.