”Öppna Staden” ger digital guide för att bryta isolering

Caring is sharing

”Öppna Staden” ger digital guide för att bryta isolering

I dag lanserade Karlstads kommun ”Öppna Staden”. En helt ny tjänst som erbjuder en digital guide för att människor med kognitiva utmaningar mer självständigt ska kunna ta del av stadens utbud.

I Sverige räknar man med att ungefär 200 000 personer har en kognitiv funktionsnedsättning, och fram till år 2050 kommer den siffran att fördubblas. Karlstads kommun har under många år letat efter en lösning för att stötta målgruppen, men utan att hitta en tjänst som riktigt matchar behovet.

– Det fanns inte den här typen av applikationer som kunde hjälpa målgruppen i att bli mer självständig. Vi hade inte kunnat upphandla den här typen av lösning på traditionellt vis. För att få fram den här typen av innovation så krävs ett annat angreppssätt, säger Ann-Sophie Gustafsson, utvecklingsledare på vård- och omsorgsförvaltningen i Karlstads kommun.

Därför blickade man mot Demand Acceleration för att hitta en lösning. Ramverket har utvecklats inom DigitalWell Arena och möjliggör för offentlig sektor att integrera offentlig upphandling med innovation, där man i samarbete med flera bolag kan utveckla anpassade lösningar som svarar på verkliga behov.

Anpassade användarguider

Slutprodukten blev en helt ny digital tjänst, ”Öppna Staden”, och riktar sig initialt till människor med kognitiva utmaningar. Syftet med tjänsten är att de mer självständigt ska kunna ta del av stadens utbud i form av restauranger, kultur, aktiviteter, föreningsliv och annat. Appen är en digital ledsagare som hjälper till att hitta anpassade platser och innehåller användarvänliga guider för att navigera i staden. Initialt finns ett tiotal aktiviteter och platser tillgängliga för användarna, som förhoppningsvis snabbt ska öka i antal.

Har du några minuter över? Titta gärna på filmen för att få en bild av hur ”Öppna Staden” kan bidra till att bryta människors isolering. Ett stort tack till Karin Jonsson, som med mod och entusiasm agerar testpilot!

Karlstads kommun har varit en pionjär i att utveckla Demand Acceleration-ramverket, och tillämpade nu för andra gången ramverket i en upphandling. Den första upphandlingen 2022 resulterade i en VR-tjänst (ViroteaEd) som utbildar vårdpersonal i att bemöta människor med kognitiv svikt, och har redan spridits vidare till många andra kommuner.

Innovation verktyg för att möta samhällsutmaningar

Stefan Jonsson, S, är ordförande i vård- och omsorgsnämnden i Karlstads kommun, fanns på plats vid lanseringen. Han tycker att ”Öppna Staden” är ett bra exempel på hur innovation kan bidra till att lösa samhällsutmaningar. Inte minst i en kontext med demografiska utmaningar, där både andelen äldre och människor med kognitiva svårigheter ökar.

– Vi behöver jobba smartare med de resurser vi har, det vill säga personalen. Genom den här tekniken möjliggör vi att personer mer självständigt kan ta del av stadens upplevelser, och därmed kan vi fokusera personalresurserna där behoven är störst, säger Stefan Jonsson.

Förvaltning som bidrar till nytänkande

Att just Karlstad går i bräschen för utvecklingen är givetvis något han gläds över:

– Jag är stolt över en förvaltning som är nytänkande och genom det här angreppssättet krokar arm med det privata. Tillsammans stärker vi varandra för att skapa en produkt som möjliggör att människor kan känna en ökad självständighet, vilket skapar en mer inkluderande stad för alla.

Carolin Maule, Innovation Manager på DigitalWell Arena, har bistått som intermediär i upphandlingen av ”Öppna Staden” och både tror och hoppas att tjänsten kommer att spridas till fler kommuner.

– Med lanseringen av Öppna Staden visar Karlstad vägen för hur teknik kan förbättra livskvaliteten för personer med kognitiva utmaningar. Tillsammans med We Know It, det bolag som utvecklat lösningen, har de gjort ett fantastiskt jobb – och förhoppningsvis kommer tjänsten att kunna spridas nationellt.

Så jobbar vi med Karlstad Kommun

Involverad i utvecklingen

Karlstad Kommun är aktivt involverad i utvecklingen av version 1.0 av Öppna Staden-appen. Kommunen identifierar behov och mål, samarbetar genom olika utvecklingsfaser och tillhandahåller nödvändiga resurser och stöd. De testar och utvärderar lösningen i verkliga miljöer, använder feedback för att förbättra den och implementerar den slutligen i stadens verksamheter. Karlstad Kommun hjälper även till med att sprida information om lösningen för att säkerställa långsiktig nytta samt ökad självständighet och livskvalitet för användarna. Deras roll är central för att driva projektet framåt och säkerställa att lösningen uppfyller kommuninvånarnas behov.