Den 10 oktober 2024 sker lansering av digital lösning som initialt riktar sig till människor med kognitiva utmaningar så att de, mer självständigt, skall kunna ta del av stadens utbud i form av restauranger, kultur, aktiviteter, föreningsliv mm.
Karlstads kommun och Vård- och Omsorgsförvaltningen har under drygt ett och ett halvt år bedrivit ett utvecklingsarbete tillsammans med ett flertal innovativa bolag och framtida användare enligt metodiken efterfrågeacceleration som är ett sätt att integrera upphandling, innovation och utveckling och sätta fokus på resultat och användarnytta.
Bakgrund
Antalet personer med nedsatt kognitiv förmåga i olika variationsgrad är idag sannolikt fler än 200 000. Den här gruppen människor förväntas nästan fördubblas fram till 2050, vilket innebär en stor utmaning för samhället.
Personer med kognitiva utmaningar kan inte alltid ta till sig information, vägledning och stöd på det sätt som den är utformad. De här personerna behöver ofta anpassad information och anpassat stöd för att klara sig på egen hand och få en delaktighet i samhället. Det är en stor grupp människor som påverkas. ”Vägledning i staden” skulle kunna erbjuda de här människorna större trygghet, inkludering och delaktighet i samhället, samtidigt som det också kan bidra till en högre grad av egenförmåga och självständighet.
Om vägledningen i högre grad kan ske digitalt frigörs också resurser hos offentlig sektor, dessutom leder det till ökad trygghet och ökat oberoende även hos anhöriga.
Vad har hänt?
Redan 2018 började man på Vård- och Omsorgsförvaltningen undersöka olika alternativ för att adressera utmaningen. Man genomförde flera studier, undersökte målgruppens behov och vad som erbjöds på marknaden.
Man kunde konstatera att detta är ett prioriterat behov och att någon typ av digital lösningen skulle kunna adressera utmaningen, men också att det inte finns någon sådan lösning på marknaden.
Parallellt växte en ny metodik/ramverk fram kring hur upphandling kan driva innovation, som kallas Efterfrågeacceleration eller Demand Acceleration och under år 2021-2022 genomfördes det första initiativet ”Upplev min verklighet” med mycket goda resultat.
Stärka av det lyckosamma initiativet ”Upplev min verklighet” bestämde sig Vård-och Omsorgsförvaltningen i Karlstads kommun för att initiera sitt andra Demand Acceleration initiativ – Vägledning i staden. Under 2023 gick man från förberedelser, marknadsanalys till den första konceptfasen där fem bolag ingick.
Under 2024 utvecklades och förfinades lösningen tillsammans med användare och till slut så gjordes valet att göra en slutlig utveckling av en lösning, Öppna Staden, tillsammans med We Know IT AB.
Den sista sprinten i utvecklingsfasen genomförs under augusti till oktober för att den 10 oktober vara redo för att lansera lösningen och börja omsätta den till verklig nytta initialt i Karlstads kommuns verksamhet, men med den klara ambitionen att intressera fler kommuner att också ta till sig lösningen för sina omsorgstagare och sin verksamhet.
Varför ska du deltaga?
- Om du känner att du gärna skulle vilja i större utsträckning ta del av stadens utbud, men tycker det är lite svårt. Då kan detta vara något för dig!
- Du driver någon verksamhet i staden där du erbjuder matservering, aktiviteter, träning, idrott, kultur eller något annat där du gärna vill få fler besökare.
- Du jobbar med att utveckla verksamhet i din organisation och är nyfiken på hur man kan använda upphandling som en accelerator för innovation.
Lansering 10 oktober 2024
Lansering sker i Karlstadsrummet i Bibliotekshuset i Karlstad.
Det kommer vara möjligt att följa lanseringen genom en webbsändning
Tider
09:30-11:00 Lansering Öppna Staden
11:00-11:30 Hur gjorde vi?
Och vad är egentligen Efterfrågeacceleration (eller Demand Acceleration) och hur kan det var ett sätt för dig att ta dig an utmaningar som det idag inte finns några bra lösningar på?
11:30-12:00 Avslutning och mingel
Anmälan
Klicka här för att deltaga på plats!Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.